Conversie optimalisatie

Om conversie optimalisatie¬†helder uit te kunnen leggen is het goed om eerst stil te staan bij het woord ‘conversie’.

Bijna iedere website of webshop heeft doelstellingen. De belangrijkste doelstelling van bijvoorbeeld een webshop is om zoveel mogelijk bestellingen te krijgen. Dit wordt ook wel een conversiedoel genoemd.

Om een bestelling te kunnen plaatsen in de webshop moet een bezoeker een aantal stappen doorlopen. Als een bezoekers een bestelling heeft geplaatst dan is er feitelijk een conversie gemaakt.

Conversies worden vaak uitgedrukt in conversiepercentages. Dit houdt in dat er een rekensom wordt gemaakt waarbij het aantal behaalde conversies wordt uitgedrukt in de een percentage. Stel dat in er in de webshop gemiddeld door 2 van 100 bezoekers een bestelling wordt geplaatst, dan is het conversiepercentage 2%.

Het conversiepercentage zegt iets over de doelgerichtheid en effectiviteit van een website of webshop. Een trechter is een mooie visualisatie van hoe een conversie werkt.

Meer info over conversie optimalisatie? Neem contact op.